سفارش تبلیغ
صبا ویژن
پایگاه خبری دریچه
سیاسی ، اجتماعی ، اقتصادی ، فرهنگی و ...
درباره وبلاگ


سیاسی ، اجتماعی ، اقتصادی ، فرهنگی و ...

به گزارش گروه فرهنگی دریچه به نقل از فارس، بر اساس سامانه فقهی موجود در سایت دفتر رهبر معظم انقلاب می توان سوالات و مسائل فقهی را در حوزه های شخصی و عمومی مطرح و پاسخ دریافت کرد.

در این بخش تاکید شده که با توجه به کثرت استفتائاتى که به پایگاه مى‌رسد و جهت دست‌یابى سریع‌تر به پاسخ سؤال شرعى، حتماً ابتدا به منابع فقهى موجود در پایگاه (از جمله اجوبة الاستفتائات، پرسشهای متداول و استفتائات جدید) مراجعه شده و اگر پاسخ سؤالات یافت نشد، ضمن انتخاب دقیق موضوع سؤال، متن سؤال شرعى را (فقط یک سؤال) نوشته و ارسال کنید.

همچنین علاوه بر این روش به منظور پرسش سوال از طریق تلفن می توان از طریق شماره های زیر اقدام نمود:

برای استفاده از این سامانه اینجا را کلیک کنید.

همچنین برای پیگیری پاسخ سوالات‌تان می‌توانید به اینجا مراجعه کنید.




موضوع مطلب :

به گزارش دریچه ، دویست و شصت و دومین جلسه شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی، امروز به ریاست رضا فرجی دانا وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در دبیرخانه شورای عالی انقلاببه گزارش جهان، دویست و شصت و دومین جلسه شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی، امروز به ریاست رضا فرجی دانا وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.

به نوشته تسنیم، در این جلسه، موضوع انتصاب میلی منفرد معاون آموزشی وزارت علوم، به سمت دبیری هیئت مرکزی جذب این وزارتخانه به بحث و بررسی گذاشته شد و بعد از ارائه نظرات اعضا، انتصاب وی به این سمت به تصویب اعضای شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی رسید.

به گزارش جهان، فرجی دانا پیش از این میلی منفرد را به عنوان معاون آموزشی وزارت علوم منصوب کرده است. این در حالی است که نمایندگان مجلس به خاطر مستندات موجود، با وزارت میلی منفرد مخالفت کرده اند. میلی منفرد با 162 رأی مخالف نمایندگان از مجموع 284 رأی، از وزارت بازماند و به جای وی فرجی دانا با 159 رأی موافق، 70 رأی مخالف و 32 رأی ممتنع وزیر علوم شد.


وزیر علوم همچنین جعفر توفیقی را به عنوان مشاور خود منصوب کرده است. توفیقی در فتنه 88 نقش آفرین بود و حتی به نظر رسید در نتیجه هشدارهای نمایندگان بود که رئیس جمهور از معرفی وی به عنوان وزیر پیشنهادی علوم منصرف شد.

این انتصابات صدای اعتراص نمایندگان مجلس را هم درآورده؛ به طوری که 150 نفر از آنان نامه ای در انتقاد از انتصابات فرجی دانا خطاب به رئیس جمهور نوشته‌اند و از او درخواست کردند در برخی انتصابات وزارت علوم مداخله کند.




موضوع مطلب :
یکشنبه 92 آذر 24 :: 11:23 عصر :: نویسنده : دریچه نویس

به گزارش دریچه ، فارس به نقل از رویترز نوشت: محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران درباره مذاکرات هسته ای به شبکه سی بی اس گفت که این مذاکرات نمرده است حتی اگر ایران از دور تازه تحریمهای وزارت خزانه داری آمریکا  عصبانی باشد.

وزارت خزانه داری آمریکا هفته پیش اعلام کرد دارایی‌های شرکتها و افرادی که تلاش می‌کنند تحریمها علیه ایران را دور بزنند مسدود می‌کند و تراکنشهای مالی آنها را متوقف خواهد کرد.

ظریف در این زمینه گفت: این اقدامی کاملا اشتباه بود و من از این تصمیم متاسف و ناراحت شدم اما به توافق کوتاه مدت برای ادامه مذاکرات طولانی مدت متعهد هستم.

وی تاکید کرد که ما متعهد به برنامه اقدام و اجرای توافقنامه ژنو هستیم اما معتقدیم که هر دو طرف باید به آن پایبند باشند.

وی سپس افزود: پروسه از مسیر خارج شده اما نمرده است. ما سعی می‌کنیم آن را دوباره در مسیر درست قرار دهیم و به مذاکرات ادامه دهیم.

وی همچنین گفت که هیچ اثری از مامور سابق آف بی آی که 6 سال پیش در ایران ناپدید شد نیست.

رابرت لوینسون که در سال 1998 از سازمان اف بی آی بازنشسته شده است 6 سال پیش در سفر به جزیره کیش در جنوب ایران ناپدید شد. کاخ سفید می‌گوید که وی مامور دولت نبوده است اما خبرگزاری آسوشیتدپرس اخیرا گزارش داد که وی جاسوس سیا بوده است و برای جمع اوری اطلاعات به ایران اعزام شده بوده است.

ظریف در این زمینه گفت: سرنوشت لوینسون مشخص نیست و دولت ایران هیچ اطلاعی از محل وی ندارد.

وزیر خارجه اضافه کرد، آنچه که ما میدانیم این است که او در ایران زندانی نشده و اگر چنین باشد او به دست دولت بازداشت نشده و من فکر میکنم که دولت ایران کنترل و تسلط خوبی بر اداره کشور دارد.

ظریف در پاسخ به این سوال که آیا ایران میتواند لوینسون را به آمریکا بازگرداند گفت: اگر ما می‌توانستیم نشانه ای از او پیدا کنیم حتما درباره آن بحث میکردیم، هرچیزی ممکن است اما من میگویم که او در ایران نیست.

جان کری وزیر خارجه آمریکا پیش از این به شبکه ای بی سی گفته بود که ایران میتواند در پیدا کردن لوینسون به ما کمک کند.




موضوع مطلب :

 

به گزارش فارس، فریدون عباسی رئیس سابق سازمان انرژی اتمی با حضور در دانشگاه امام صادق(ع)پیرامون فعالیت‌های هسته‌ای کشور به سخنرانی پرداخت. وی در ابتدای سخنان خود اظهار داشت: از سال 74 به بنده خبر دادند که امکان ترور شدن بنده وجود دارد. به همین خاطر منزلمان را عوض کردیم. دوباره در سال 78 نیز به خاطر مسائل امنیتی مجبور به تغییر منزل شدیم و در سال 88 مشاهده کردیم که دشمن به خاطر شرایط انتخابات سراغ شهید علی‌محمدی رفت و ایشان را ترور کرد و بعد نیز در سال 89 به سراغ بنده آمدند.

 رئیس سابق سازمان انرژی اتمی در ادامه سخنان خود با انتقاد از رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: از اینکه رئیس‌جمهور در دانشگاه شهید بهشتی دوباره تاکید کردند که علاوه بر چرخش سانتریفیوژها باید زندگی مردم نیز بچرخد نقد داریم. ما هم معتقدیم باید زندگی مردم بچرخد و همچنین چرخه سانتریفیوژها نیز به فعالیت خود ادامه دهد اما باید بداند که غربی‌ها می‌خواهند نوع چرخش سانتریفیوژهای ما را مشخص کنند و این موضوع را سعید جلیلی می‌دانست.

وی افزود: رئیس‌جمهور مطرح نکردند که سانتریفیوژهای هسته‌ای ما باید خالی بچرخد یا پر؟

 عباسی در ادامه سخنان خود تصریح کرد: آیا تحریم‌ها به خاطر سانتریفیوژها است و یا به انکار هولوکاست بستگی دارد و یا دشمنی‌های آمریکا با ما علت‌های دیگری دارد.

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی با تاکید بر اینکه جریانی در داخل ساخت ماشین‌های سانتریفیوژ را تعطیل کردند، گفت: بهانه این افراد این بود که نسل جدید ماشین‌آلات در راه است. این اتفاقات در سال‌های 88 و 89 اتفاق افتاد و افرادی مانند شهید احمدی روشن‌ها از کار برکنار شدند و به جای آنان افرادی سر کار آمدند که ویزای آمریکا داشتند.

 عباسی با اشاره به خرابکاری دشمن در صنایع هسته‌ای کشور نیز گفت: دشمن از 5 سال گذشته خرابکاری در صنعت هسته‌ای ما را شروع کرده است و حال نبوغ دانشمندان هسته‌ای باعث عدم موفقیت آنان می‌شد البته ما شاهد بودیم که بازرسان آژانس به ایران می‌آمدند تا ببینند کارها برای خرابکاری خوب پیش می‌رود یا خیر.

 فریدون عباسی با تاکید بر اینکه همه تحریم‌ها به مسئله هسته‌ای بستگی ندارد، گفت: جریانی در داخل کشور وجود دارد که نمی‌خواهد صنعت هسته‌ای ما پیشرفت کند و همچنین غربی‌ها نیز متوجه بومی شدن تکنولوژی هسته‌ای ما شده‌اند و می‌خواهند از طرق دیگر مانع پیشرفت ما شوند.

 فریدون عباسی در ادامه اظهار داشت: آژانس کمتر از 10سال شفافیت فعالیت هسته‌ای ما را اعلام نخواهد کرد مگر ما در مذاکرات با گروه 1 5 دست برتری داشته باشیم تا این گروه به آژانس بگوید مسئله هسته‌ای ایران را نادیده بگیرد.

 عباسی با تاکید بر اینکه غرب ماده و صنعت هسته‌ای ما را هدف قرار داده است، گفت: عده‌ای در داخل نیز اجازه تولید سوخت هسته‌ای را نمی‌دادند. آدم‌هایی را بر سر کار آورده بودند که جلوی تولید سوخت هسته‌ای را بگیرند. بنده معتقدم اگر یک فرد غلط در سازمان انرژی اتمی حضور داشته باشد کل مسیر منحرف خواهد شد.

وی در ادامه تاکید کرد: همچنین جریانی در داخل وجود داشت که نمی‌گذاشت مسئله هسته‌ای در دولت گذشته حل شود و البته غرب نیز منتظر انتخابات ایران بود به همین خاطر به دنبال حل مسئله‌ هسته‌ای نبود.

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد: به خاطر بحران اقتصادی احتمال انشعاب اروپا از آمریکا وجود داشت اما با این توافق ما آن دو را به هم پیوند دادیم و شاید کمی عجله کردیم.

 عباسی با تاکید بر اینکه ما باید راه جایگزینی برای رفع تحریم‌ها داشته باشیم، گفت: مردم نباید فکر کنند تنها راه رفع تحریم‌ها مذاکره است البته دانشجویان و نخبگان ما باید راه جایگزین را بیان کنند.

فریدون عباسی در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: چرا مسئولان فعلی می‌خواهند قهرمان‌پروری کنند؟ اگر سعید جلیلی در مذاکرات آلماتی 2 تنها یک دهم از امتیازات ژنو را به آنان می‌داد الان رئیس‌جمهور بود.

منبع : 9 دی

 




موضوع مطلب :

به گزارش دریچه ، روزنامه جوان نوشت : پس از قرائت نتیجه تحقیق و تفحص مجلس از سازمان تأمین اجتماعی که بازتاب‌های فراوانی در فضای رسانه‌ای کشور، خصوصاً نشریات اصلاح‌طلبی در پی داشت، به پرداخت هدایایی به برخی از روزنامه‌ها به عنوان یکی از یافته‌های این تحقیق اشاره شده بود که البته نامی از دریافت کنندگان این هدایا برده نشده بود و حساسیت رسانه‌های مدعی اصلاح‌طلبی که این روزها در کمین نشسته‌اند تا از هر تخلف کوچک دولت گذشته کوهی بسازند، بر نینگیخت.
 یک منبع مطلع در همین زمینه به «جوان» گفت: از میان روزنامه‌های دریافت کننده هدایا از سازمان تأمین اجتماعی نام چهار روزنامه مدعی اصلاح‌طلبی که اتفاقاً اخبار و گزارش‌های مربوط به تحقیق و تفحص را با آب و تاب فراوان پوشش دادند، به چشم می‌خورد که عبارتند از روزنامه مردمسالاری، روزنامه اعتماد، روزنامه آفتاب یزد و روزنامه آرمان.




موضوع مطلب :
چهارشنبه 92 آذر 20 :: 11:4 عصر :: نویسنده : دریچه نویس




موضوع مطلب :
چهارشنبه 92 آذر 20 :: 10:20 عصر :: نویسنده : دریچه نویس
صراط:«پس از اینکه اصلاح‌طلبان توانستند در ائتلاف با میانه‌روها به بخشی از خواسته‌های خود در دولت یازدهم دست یابند اکنون به صورت جدی تصمیم دارند که در انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان به صورت فعالانه وارد عمل شوند.

در همین راستا برخی چهره‌های با سابقه اصلاح‌طلب از حاج سید حسن آقای خمینی که سالیانی را در قم به تحصیل علوم حوزوی پرداخته خواسته‌اند خود را برای انتخابات خبرگان رهبری نامزد کند.

آنها حتی به وی توصیه کرده‌اند در صورتی که شورای نگهبان خواستار حضورش در آزمون علمی اجتهاد شد او در این آزمون هم شرکت کند تا مانعی برای نامزدی‌اش در انتخابات ایجاد نشود.

گفتنی است تولیت حرم امام (ره) تا کنون پاسخی به این درخواست اصلاح‌طلبان نداده است.»



موضوع مطلب :
چهارشنبه 92 آذر 20 :: 9:29 عصر :: نویسنده : دریچه نویس
احمد ناطق نوری رئیس فدراسیون بوکس و برادر اکبر ناطق نوری با حکم بیژن نامدار زنگنه مشاور وزیر نفت شد.

به گزارش دریچه به نقل از مهر، در حکم وزیر نفت به احمد ناطق نوری آمده است: "با عنایت به تخصص، تعهد و تجربیات ارزشمند جنابعالی به موجب این حکم به عنوان مشاور وزیر منصوب می‌شوید. امید است با اتکال به الطاف خداوند متعال به انجام امور محوله موفق و موید باشید."

رئیس فدراسیون بوکس در دوره سوم مجلس شورای اسلامی، مخبر کمیسیون انرژی، در دوره چهارم رئیس کمیسیون انرژی، در دوره پنجم نایب رئیس کمیسیون انرژی و در دوره هفتم عضو کمیسیون انرژی بود.

به گزارش جهان، پیش از این دو باجناق اکبر ناطق نوری هم وزیر راه و رییس بنیاد شهید در دولت تدبیر و امید دکتر روحانی شده بودند.




موضوع مطلب :
چهارشنبه 92 آذر 20 :: 6:34 عصر :: نویسنده : دریچه نویس

به گزارش دریچه ، کیهان در خبری ویژه نوشت : «جناب ظریف حال که وزیر شده‌اند بهتر است در قالب یک سیاستمدار باقی بمانند و مانند سیاستمداری پخته و سنجیده‌گو سخن بگویند».
سایت عصر ایران که از سایت‌های حامی دولت و نزدیک به اصلاح‌طلبان به شمار می‌رود، ضمن نقد اظهارات وزیر خارجه و تردید در پخته بودن وی نوشت: اینکه وزیر امور خارجه یک کشور، در مقام سخن گفتن از «دشمن»، بگوید دشمن ما «با یک بمبش می‌تواند تمام سیستم‌های نظامی ما را از کار بیندازد»، هیچ معنایی ندارد جز اینکه، چنین وزیری هنوز سیاستمدار نشده است... کدام عاقلی است که با شنیدن این جمله، دچار تعجب نشود و آن وزیر را به ناپختگی و بی‌تدبیری متهم نکند؟
در ادامه این نقد آمده است: تدبیر به یک معنا، علم عاقبت‌شناسی است و نگریستن به آخرالامر. آقای ظریف به عنوان وزیر امور خارجه لابد بهتر از همه می‌داند که ایران، آمریکا را نه دوست بلکه دشمن می‌داند. بنابراین، بیان سخنانی که موجب تقویت روحیه «دشمن» و افزایش تنش در داخل کشور شود، ناشی از تدبیر و تأمل در عاقبت سخن نیست. حتی خواجه حافظ شیرازی هم می‌دانست کار ملک است آنکه تدبیر و تأمل بایدش!
عصر ایران با طرح این موضوع که ظریف ظاهراً دنبال حرکت بر مدار محبوبیت در فضای مجازی و فیس‌بوکی است، می‌نویسد: انبوه لایک‌ها و کامنت‌های «محبان مجازی»، هر شخصیت مهجور ناگهان محبوب شده‌ای را می‌تواند از مسیر اصلی حرکتش خارج کند و به «بازی محبوبیت» بکشاند. آنچه بر خانم نعیمه اشراقی رفت، نمونه‌ای گویاست. خانم اشراقی با ظاهر و گفتاری که- به درست یا غلط- سنخیت چندانی با تصور عمومی از «اهل بیت امام» نداشت، محبوبیتی ناگهانی کسب کرده بود و آشکارا از حرکت بر مدار این محبوبیت لذت می‌برد. هم از این رو، حرفی زد که مشتاقان را خوش‌آید که ناگهان آن شد که شد!
نویسنده یادآور شد: علاوه بر این‌ها، اگر آقای ظریف واقعاً معتقدند «آنچه آمریکا از آن می‌هراسد، مقاومت مردم ایران است»، بد نیست در این نکته تأمل کنند که این «چهار تا تانک و موشک ما» از کجا حاصل شده است؟ آیا جز این است که بسیاری از جنگ‌افزارهای نظامی ایران، تولید داخل است؟ یکی از مصادیق مقاومت مورد اشاره جناب ظریف، همین «توان و قدرت دفاعی و نیروهای بسیجی» است. یعنی عده‌ای از متخصصان ارتش و سپاه و بسیج، با تفکر و تکنیک به تولید این سلاح‌ها رسیده‌اند. اگر آمریکا از تولیدات ناشی از تفکر و تخصص «مردم ایران» نمی‌ترسد، پس دیگر قرار است از چه چیز بترسد؟ اگر توان نظامی ایران در حد کویت بود، که تا الان صد بار به ایران حمله شده بود و بساط فعالیت‌های هسته‌ای ایران هم جمع شده بود. چرا اسرائیل به عراق حمله کرد و هنوز به ایران حمله نکرده است؟ برای اینکه تل‌آویو برآوردی از توان نظامی ایران دارد به همین دلیل از درگیری نظامی با ایران می‌هراسد.




موضوع مطلب :
چهارشنبه 92 آذر 20 :: 6:2 عصر :: نویسنده : دریچه نویس
ناگفته‌های سنجابی از مسعود و مریم رجوی

به گزارش دریچه به نقل از جوان، با توجه به موج فرارها از تشکیلات سازمان، به نظر می‌رسد اعضا از این شرایط استقبال کنند اما سران سازمان به شدت مقاومت می‌کنند تا در این جریان اسیران در زنجیر خود را که مجاهد معرفی می‌کنند از دست ندهند.

قطعاً سران سازمان منافقین به خوبی می‌دانند که در صورت خروج از عراق نمی‌توانند چنین تشکیلات بسته‌ای داشته باشند و به زودی دچار فروپاشی خواهند شد. ماهیت ورود سازمان نفاق به عراق که جهت کمک به صدام در جنگ تحمیلی هشت ساله با ملت ایران بود،‌ ما را بر آن داشت تا با توجه به خروج ذلت‌بار آنها از این کشور، گفت‌وگویی را با مریم سنجابی، عضو شورای رهبری سازمان منافقین که حدوداً دو سالی می‌شود از آنها جدا شده، ترتیب دهیم. وی متولد سال 1347 است و از 13 سالگی جذب سازمان شده و تا سال 1390 که عضو شورای مرکزی سازمان منافقین بوده با نفاق همکاری داشته است. سنجابی پس از ارتباط با نیروهای عراقی در سال 90 از اشرف گریخته و اعلام جدایی رسمی از شورای ملی مقاومت و سازمان مجاهدین کرد و متن پیش رو حاصل گفت‌وگوی «جوان» با این عضو جدا شده است.

با توجه به اینکه شما رسماً در سال 65 وارد عراق و وارد فضای حرفه‌ای در سازمان منافقین شده‌اید کمی از آن دوران و علت انجام عملیات فروغ جاویدان (مرصاد) از سوی رجوی برایمان بگویید.


اگر شما به اسناد و اطلاعیه‌ها و بیانیه‌های سازمان دسترسی داشته باشید می‌توانید ببینید که رجوی از سال 60 چه در تحلیل‌های درونی و چه در بیانیه‌های رسمی همواره به این موضوع تأکید داشت که صلحی میان این دو کشور (عراق و ایران) اتفاق نمی‌افتد و مدام می‌گفت که رژیم آخوندی (جمهوری اسلامی ایران) نیاز مبرم و غیرقابل انکاری به جنگ دارد. این در حالی بود که متجاوز معلوم و مشخص بود که ایران به دنبال جنگ نیست بلکه نمی‌خواهد و نمی‌تواند با متجاوزی که تعداد زیادی از شهرها و قسمتی از خاک کشورش را در اختیار دارد، بر سر میز مذاکره بنشیند.

با تمام این موارد باز هم دولت جمهوری اسلامی به دنبال راهی برای اتمام جنگ بود. به همین خاطر وقتی قطعنامه 598 از سوی سازمان ملل و مجامع بین‌المللی ارائه شد و وقتی ایران مشاهده کرد در این قطعنامه، متجاوز مشخص و برگشت به مرزهای بین‌المللی آمده است، آن را پذیرفت اما رجوی در شرایطی از لحاظ جایگاه و شرایط حاکم بر دو کشور و همچنین سازمان قرار گرفته بود که حتی واقعیت پیرامون خود را نمی‌توانست درک کند و تحلیل واقعی ارائه دهد.

زمانی که پذیرش قطعنامه از سوی ایران اعلام شد، تمام استراتژی جنگی رجوی به هم ریخت. صدام یک هفته وقت داشت تا نظر خود مبنی بر قبول یا رد قطعنامه را بدهد و سازمان کمتر از یک هفته وقت داشت تا عملیاتی که فروغ جاویدان نام گرفت را انجام دهد. در آن زمان رجوی از صدام خواست تا به او اجازه عملیاتی در اندازه فروغ را بدهد و صدام که برداشت اشتباهی از وضعیت ایران داشت،‌ یک حمله سراسری را ترتیب داده بود که رجوی را نیز در این تجاوز گسترده بازی داد.


اگر بخواهید فروغ جاویدان را در یک جمله برایمان تعریف کنید، چه می‌گویید؟

اگر بخواهیم فروغ جاویدان رجوی را در یک جمله عنوان کنیم، فکر کنم خیلی بهتر است از واژه فاجعه استفاده کنیم. فاجعه‌ای که به خاطر خودخواهی و دیوانگی مردی به نام رجوی اتفاق افتاد و تا تاریخ است کسی نمی‌تواند این فاجعه تاریخی را فراموش کند که مسبب همه آن مسعود رجوی است. کسی که بعدها تقصیر این فاجعه را به گردن نیروهای سازمان انداخت و در نشست‌هایی به نام تنگه و توحید که سلسله نشست‌های مفتضحانه و مضحکی بیش نبود نیروها را علت این شکست خواند.

این امر در حالی روی داد که تقریباً‌ 70 درصد اعضای رده بالا و فرماندهان سازمان در این طرح احمقانه رجوی کشته شده بودند و باقی‌مانده‌های این فاجعه متوجه شدند که جمهوری اسلامی ایران از چه پشتوانه مردمی برخوردار است. زنده‌مانده‌های فروغ بعد از عملیات در شرایط بعد از خودکشی سازمان به‌ دست رجوی بودند و کاملاً در شوک قرار داشتند.


در صحبت‌هایتان پیوسته رجوی را به عنوان محور فعالیت‌های سازمان قرار می‌دهید، آیا مسعود هنوز هم تصمیم‌گیرنده اصلی است یا اینکه اطرافیانش مانند ابریشم‌چی و داوری و محدثین نقش بیشتری در تشکیلات پیدا کرده‌اند؟


همانطور که می‌دانید به‌دنبال دگردیسی که در سازمان مجاهدین در سال 1364 اتفاق افتاد، مرکزیت سازمان منحل شده و به دنبال آن رجوی اعلام کرد که وی مسئول اول سازمان می‌باشد و کادر مرکزیت سازمان را تبدیل به هیئت اجرایی کرد. یعنی اینکه همه اعضای باسابقه و قدیمی سازمان، اعضای هیئتی شدند که فقط کارهای اجرایی را به عهده داشتند و از آن‌ زمان رجوی خود را رهبر بلامنازع سازمان نامید.

وی تا سال 68 مسئول اول سازمان نامیده می‌شد و مریم عضدانلو را نیز هم ردیف خود اعلام نموده بود، ولی در سال 68 و پس از شکست ایده‌های نظامی، وی در حمله به ایران پا را فراتر گذاشته و تمامی اشتباهاتش را به گردن بقیه مسئولان سازمان انداخت و حتی مریم رجوی را در سطحی پایین‌تر نشاند و تنها خود را یگانه رهبر عقیدتی معرفی کرد. پس از آن در 24 سال گذشته در تمامی آموزش‌های تشکیلات و ایدئولوژیک سازمان همواره اینگونه به افراد گفته می‌شد که مسعود رجوی سال‌های نوری با شما فاصله دارد! و برترین مقام در سازمان است که حتی کسی توان درک وی را ندارد و همواره خود او نیز به خودخواهانه‌ترین زبان در اکثر بحث‌های سیاسی و تشکیلاتی خطاب به کل اعضای سازمان می‌گفت که درک شما از مسائل ماکزیمم دو درصد است! و برای اثبات این موضوع در بسیاری از مواقع بالاترین مسئولان سازمان را نیز مجبور به اظهار عقیده در جمع‌های عمومی می‌کرد. این یک حرکت آگاهانه و حساب شده بود که رجوی می‌خواست تمامی قدرت سازمان در دستان وی بوده و هیچ‌کس نیز یارای مخالفت با وی را نداشته باشد.

هر کدام از مسئولان قدیمی و هم‌طراز خود رجوی نیز کوچک‌ترین مخالفتی با وی می‌کردند، به‌سرعت از صحنه حذف شده و به پایین‌ترین مدارهای سازمان منتقل می‌شدند. مهدی افتخاری، محمد حیاتی، حمید عطایی و... نمونه‌هایی از این دست هستند.

رجوی بسیار خودکامه و قدرت‌طلب است، طوری که خود را برتر از هر رهبری در دنیا دانسته و معتقد است که فقط عقاید و نظرات وی درست است، در رابطه با مردان در جلسات درونی مستمر آنها را زیر علامت سؤال می‌برد و در رابطه با زنان نیز مستمراً تحقیر می‌کرد؛ یعنی حتی به تمام اعضای سازمان با دیده شک می‌نگرد و از همه نگران است!

در رابطه با مقر سازمان و فعالیت آنها در اروپا توضیح دهید، فعالیت‌های سازمان در اروپا چگونه بود؟ تا به حال به آنجا رفته‌اید؟


من تاکنون به اروپا نرفته‌ام ولی آنچه از فعالیت‌های فرقه در اروپا مشاهده می‌شود، بر روی سه محور اصلی سوار است، در مرحله اول کارهای تبلیغی و جذب کردن یک سری مقامات خارجی از قبیل سناتورها و مقامات سابق و اسبق کشورها به هر طریق (از طریق پرداخت پول‌های کلان و تطمیع یا نشان دادن چهره غیرواقعی از سازمان و...)؛ به‌عنوان مثال از سال 2003 تاکنون دولت عراق به طور قانونی و رسمی طبق قوانین خودش خواستار خروج سازمان مجاهدین از کشورش شده است ولی سازمان مجاهدین حدود 10 ‌سال است این درخواست عراق را زیر پا گذاشته و در هر سرفصلی سعی می‌کند برای دلایل عدم خروج از عراق پشتیبانی مقامات خارجی را به دست بیاورد.

در محور دوم کار فرقه در اروپا جمع‌آوری کمک مالی و حل‌وفصل مسائل تدارکاتی و تجهیزاتی و کارهایی از قبیل پولشویی و پشتیبانی کمپ موجود در عراق می‌باشد. مرحله سوم فعالیت سازمان در اروپا نیز به گسترش، جذب نیرو و تبلیغ ایدئولوژی به صورت غیرواقعی و 180درجه عکس آن چیزی که در درون تشکیلاتش است، بازمی‌گردد.

به‌عنوان مثال به هیچ وجه از وضعیت درونی تشکیلات، محدودیت‌ها، ناراضی بودن اعضا، ازدواج و طلاق‌های اجباری، جداکردن مادران از فرزندان، حق نداشتن تماس با خانواده و... صحبت نمی‌شود و آنها نیز اطلاعی ندارند، در حالی که این بخش، فاجعه درون تشکیلات است.


آیا نیروها واقعاً تصور می‌کردند که یک روز در مبارزه با جمهوری اسلامی پیروز خواهند شد؟


حدود 70 درصد نیروهای سازمان در فشار در داخل سازمان مانده‌اند و اعتقادی به تحلیل‌ها و مواضع سازمان ندارند. به دلایل مختلف و اینکه بیش از 27 سال است از دنیای بیرون اطلاعی ندارند و به صورت ایزوله و محصور در کمپ اشرف زندگی می‌کنند، نمی‌توانند تصمیم به خروج بگیرند. این نفرات دقیقاً می‌دانند که مواضع توخالی پیروزی و قدرت‌طلبانه رهبری سازمان فقط یک فریب است.


شما حتماً مسعود و مریم را ملاقات کرده‌اید، آنها چه؟ واقعاً تصور می‌کردند روزی پیروز می‌شوند؟ یا اینکه در پی حفظ همین شرایط بودند تا از منابع مالی که عایدشان می‌شود، استفاده کنند؟


در طول 27 سال گذشته مستمراً رجوی هر سال وعده پیروزی داد و هر سال می‌گفت سال سرنگونی رژیم ایران است و این در حالی بود که در کمپ اشرف و سایر شهرهای عراق با تمام قوا در حال ساختن قرارگاه‌های مختلف و ساختمان‌های ویژه برای رجوی بودند و حتی یک روز هم تعطیل نمی‌شد و تاکنون صدها هزار دلار پول صرف ساخت‌وساز و کارهای استقراری در عراق شده است.

بدون شک کسی که چنین اعمالی انجام می‌دهد، مشخص است بیش از هر کس خودش اعتقادی به تحلیل‌ها و نظراتش ندارد و این اظهار قدرت و بیان این موضع که هر سال گفته می‌شد امسال سال پیروزی است، تنها برای روحیه دادن و نگه داشتن نیروها بود.




موضوع مطلب :
1 2 >
پیوندها
لوگو
سیاسی ، اجتماعی ، اقتصادی ، فرهنگی و ...
آمار وبلاگ
  • بازدید امروز: 1
  • بازدید دیروز: 28
  • کل بازدیدها: 204756