سفارش تبلیغ
صبا ویژن
پایگاه خبری دریچه
سیاسی ، اجتماعی ، اقتصادی ، فرهنگی و ...
درباره وبلاگ


سیاسی ، اجتماعی ، اقتصادی ، فرهنگی و ...
خبرگزاری فارس: ماجرایی خواندنی از سیدمحمود گلابدره‌ای و اخراجی‌ها

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات فارس، آنچه در ادامه می‌آید بخشی از خاطرات حسین قرایی از مرحوم گلابدره‌ای است:

عید 86 بود. زنگ زدم که عید را به گلابدره‌ای تبریک بگویم. خیلی گرم تحویل گرفت و گفت: نمیای این طرفا. من با یکی از دوستان گاز ماشین را گرفتیم و راهی سوهانک شدیم، مثل این که سوهانک زندگی می‌کرد. رفتیم داخل منزلش و روبوسی کردیم.

آمدیم بنشینیم که آن قدر برگه‌ی A4 دورمان بود که نمی‌شد قشنگ نشست. داشتم برگه‌ها را جمع‌اوری می‌کردم که یک نظم و ترتیبی به آن را بدهم. یک دفعه داد زد و گفت: «دست به برگه‌ها نزن قاطی پاطی می‌شه!» منم دست از کار کشیدم و نشستم.

دوستم که عاشق مثنوی بود شروع کرد به خواندن مثنوی؛

بشنواز نی چون حکایت می‌کند...

گلابدره‌‌ای هم جوابش را می‌داد. با صدای آمیخته به خش می‌خواند؛

از جدایی‌ها شکایت می‌کند....

ـ کز نیستان تا مرا پریده‌اند

فاعلاتن، فاعلاتن، فاعلن....

گفتم: آقای گلابدره‌ای مثل اینکه جدیدا چیزی نوشته‌اید؟ گفت: آره! یک دویست ـ سیصد صفحه‌ای در مورد این فیلم اخراجی‌های «مسعود ده‌نمکی» ‌نوشتم.

بامداد هم می‌نوشت. راست می‌گفت حدود سیصد صفحه در مورد اخراجی‌های «1» ده‌نمکی نوشته بود.

بعدش ادامه داد که چند دقیقه دیگر حمید داود‌آبادی و مسعود ده‌نمکی می‌آیند اینجا و اشاره‌ای کرد که دیشب، پریشب هم خودشان آمده‌اند و مرا به سینما بردند تا فیلم را ببینیم.

زنگ در زده شد و ده‌نمکی و داودآبادی وارد شدند و پس از نیم ساعت احوال‌پرسی با گلابدره‌ای رفتند.

گلابدره‌ای هم از فیلم «اخراجی‌ها» تعریف می‌کرد و گاهی هم انتقاد می‌گفت: ده‌نمکی بچه مسلمان است.

پس از رفتن ده‌نمکی و داود‌آبادی از او پرسیدم: «استاد! کتابخانه‌ی شما کجاست» دستم را گرفت به اتاق بغلی برد، من آمدم کل کتاب‌هایی که گلابدره‌ای دارد به اندازه انگشت‌های دست نیست.

یک کتاب قطوری را که با ماشین‌های تایپ قدیمی، تایپ شده بود را نشانم داد و گفت اسم این کتاب «لولو‌های سوخته» است این خط‌ها و حاشیه‌های اطراف کتاب را می‌بینی. من هم گفتم: بله می‌بینم گفت: «اینها دست خط آل‌احمد است» ولی هنوز نتوانستم کتاب را چاپ کنم.

از بعضی از ناشرها می‌نالید، ولی از نشر «سروش» راضی بود، می‌گفت کتاب «مادر» که زندگی مادر شهیدی است چندی است که به چاپ دوم رسیده و قرار است بروم حق‌‌‌التألیفش را بگیرم.

گلابدره‌ای با سختی و تنهایی روزگار می‌گذراند. ولی آن قدر با او دوست شده بودیم به او پیشنهاد دادیم بیا برویم پیشوا یک آب و هوایی عوض کنی؟

نیامد. گفت هماهنگ می‌کنیم. بعدا پس از شنیدن در در دل‌های فراوان با نویسنده لحظه‌های انقلاب، راهی پیشوا شدیم.




موضوع مطلب :
جمعه 91 مرداد 20 :: 10:47 صبح :: نویسنده : دریچه نویس




موضوع مطلب :
جمعه 91 مرداد 20 :: 10:29 صبح :: نویسنده : دریچه نویس

به گزارش مشرق، بهمن طالبی" در مصاحبه با خبرنگار ایرنا، گفت: پس از پایان مسابقه عبدولی و استیو گینو حریف فرانسوی وی، همان شب جلسه ای با حضور اعضای هیات داوران فدراسیون بین المللی کشتی (فیلا) تشکیل و فیلم این مسابقه مورد بازبینی قرار گرفت.

وی افزود: پس از بازبینی فیلم اعلام شد که داوری مسابقه عبدولی هیچ مشکلی نداشته است.

برخی سایت های داخلی دیروز گزارش داده بودند که پس از ناداوری انجام شده در مسابقه عبدولی و حریف فرانسوی اش در رقابت های وزن 66 کیلوگرم کشتی فرنگی و با اعتراض رسمی مسئولان ورزش کشورمان و اعتراضات خودجوش مردمی که با ارسال ایمیل‌های اعتراضی به رئیس فدراسیون جهانی کشتی و ساختن صفحات اعتراضی در فضای مجازی همراه بود؛ مارتینتی، رییس فیلا، رأی به محرومیت داوران این دیدار داد.

اما بهمن طالبی که خود نیز در جلسه هیات داوران فیلا حضور داشته، اظهارداشت: در این جلسه گفتند که حتی دو امتیاز هم باید به دلیل خطاهای عبدولی به ضرر وی داده می شد که این کار انجام نشده است.در واقع معتقد بودند عبدولی در وقت اول مسابقه دو خطا داشته است که از چشم داور دور مانده است.

داوران کشتی فرنگی بازیهای المپیک لندن در حالی بر صحت قضاوت این داور تاکید کرده اند که به گفته اکثر کارشناسان داوری کشورمان این قضاوت عادلانه نبود و عبدولی باید در این مسابقه برنده اعلام می شد.

رحیم جدی داور بین المللی بازنشسته کشورمان فیلا راتحت نفوذ نایب رییس فرانسوی این نهاد بین المللی دانسته و گفته بود: فشاری از سوی انان برای برنده اعلام کردن کشتی گیر فرانسوی مشاهده می شد.

به گفته بهمن طالبی رییس کمیته داوران فدراسیون کشتی کشورمان، هیات داوران در این جلسه به این نتیجه رسیدند که هیچ مشکلی در داوری مسابقه عبدولی وجود نداشته است.

وی بر اساس بحث های صورت گرفته در جلسه هیات داوران اظهارداشت: تمام سعی هیات داوران این است که قضاوت های کاملا منصفانه ای را در این دوره از مسابقات داشته باشد.

طالبی که به عنوان داور ایرانی در این مسابقات حضور دارد، افزود: پس از مسابقه عبد ولی، ایمیل هایی از سوی ایرانیان برای مارتینتی و داوران این مسابقه ارسال شده است که تاثیرات بسیار بدی داشته و به نوعی فضای ضدایرانی به وجود آورده است.

وی گفت: با این وجود هیات داوران همچنان تاکید دارد که با بی طرفی به قضاوت های خود در کشتی آزاد نیز ادامه خواهد داد.

وی با اشاره به فضای منفی به وجود آمده پس از مسابقه عبدولی، تاکید کرد: کشتی گیران آزادکار ما باید کاملا مقررات را رعایت کنند و به هیچ وجه با داوران بحث نکنند.




موضوع مطلب :
جمعه 91 مرداد 20 :: 10:23 صبح :: نویسنده : دریچه نویس

اعتماد به نفس ما در دوران نوجوانی و جوانی شکل می گیرد؛ به این معنا که اگر خانواده، دوستان و اجتماع دایم از ما انتقاد کنند، مشخص است که اعتماد کمتری به خودمان خواهیم داشت و احساس ارزشمند بودن را هم از دست خواهیم داد.

عزت نفس پایین منجر به اعتماد به نفس کم می شود و در چنین شرایطی حتی ممکن است نتوانیم به درستی و به موقع درباره موضوعی ساده تصمیم بگیریم.

به گزارش ایسنا سلامت نیوز نوشت: در حالی که تقویت اعتماد به نفس، اولین قدم برای رسیدن به شادی و خوشبختی است. اگر شما هم می خواهید اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید، بهتر است این شیوه ساده را امتحان کنید:

* خوش تیپ باشید

هیچ کس به اندازه خود شما درباره وضعیت ظاهرتان اطلاع ندارد؛ بنابراین وقتی ظاهر خوبی نداشته باشید، کاملا طبیعی است نحوه راه رفتن و تعامل شما هم با دیگران تغییر یابد. البته این موضوع اصلا به معنای خرید لباس های گران قمیت نیست و می توان با صرف هزینه ای اندک لباس هایی مناسب و زیبا تهیه کرد. در ضمن، سعی کنید لباس هایی را بخرید که آنها را دوست دارید، چون با این کار حس بهتری هم خواهید داشت.

* تمیز باشید

به ظاهرتان اهمیت دهید و با تمیز نگه داشتن آن، حس بهتری را تجربه کنید. امتحانش ضرر ندارد؛ می توانید دندان هایتان را مسواک بزنید، لباس های تمیز بپوشید، موهایتان را شانه کنید و با صورتی تمیز و شاداب در جمع حاضر شوید تا اعتماد به نفس تان هم بیشتر شود.

* محکم بایستید

شانه های آویزان و حرکات آرام و بی حال، نشان دهنده عدم اعتماد به نفس افراد است. این گروه معمولا علاقه ای به خودشان ندارند و شخصیت خود را مهم نمی دانند. در حالی که با تمرین قرار گیری بدن در وضع مناسب، می توانید اعتماد به نفس بیشتری را تجربه کنید؛ صاف بایستید، سرتان را بالا بگیرید و با دیگران ارتباط چشمی برقرار کنید. با این کار تاثیر مثبتی بر دیگران گذاشته و احساس هوشیاری و شادابی بیشتری خواهید داشت.

* به طور منظم ورزش کنید

آمادگی جسمانی و وضعیت جسمی مناسب، تاثیر بسیار زیادی بر اعتماد به نفس افراد دارد. بنابراین اگر از نظر فیزیکی، وضع خوبی ندارید، ورزش کردن را فراموش نکنید.

همچنین اگر بتوانید صبح ها مشغول ورزش شوید، علاوه بر تاثیرات آن، روز خوبی را هم شروع خواهید کرد.

* به صورت داوطلبانه با سازمانی همکاری کنید

اگر دایم به خودتان و موضوعات شخصی زندگی تان فکر نکنید و کمی بیشتر به فکر سایرین باشید، نگرانی تان هم کمتر خواهد شد. همین مساله به ظاهر ساده، اعتماد به نفس شما را تقویت می کند.

بنابراین اگر می خواهید اعتماد به نفس تان پرورش یابد و زندگی شادتری را تجربه کنید، بهتر است از همین امروز این شیوه ها را تمرین کنید؛ مطمئن باشید با تکرار و تمرین به نتیجه دلخواه خواهید رسید.




موضوع مطلب :
جمعه 91 مرداد 20 :: 10:17 صبح :: نویسنده : دریچه نویس
8-207.jpg" هنوز هشدارهای مراجع تقلید، کارشناسان و نمایندگان مجلس، در باب سوءاستفاده‌هایی که در قالب سایت‌های همسریابی انجام می‌شود، جدی گرفته نشده و این سایت‌ها هر روز در فضای سایبر عضوگیری می‌کنند."

به گزارش ایسنا به نقل از روزنامه تهران امروز، " آمارهای رسمی نشان می‌دهد 39 سایت در این زمینه فعالیت می‌کنند اما یک جست‌وجوی ساده اینترنتی، جست‌وجوگر را به رقمی بیش از این می‌رساند. به نظر می‌رسد فعالیت این سایت‌ها به دور از نظارت مستقیم مراجع رسمی صورت می‌گیرد و زمینه سوء‌استفاده از جوانان و به ویژه دختران جوان را فراهم می‌کند؛ چرا که به گفته دکتر محسن ایمانی استاد دانشگاه و عضو هیات علمی دانشکده روان‌شناسی «این دختران ایرانی هستند که بهای سنگین این روابط را پرداخت می‌کنند.»

با این همه به نظر می‌رسد از سه سال پیش تا کنون سایت‌هایی که تحت عنوان ازدواج‌های اینترنتی فعالیت می‌کنند دور از نظارت جدی مسئولان مثل قارچ در فضای سایبر سبز می‌شوند و البته مورد استقبال جوانان نیز قرار گرفته‌اند.

بالارفتن سن ازدواج و وجود میلیون‌ها جوان مجرد در کشور سبب شده تا بازار این سایت‌ها همچنان داغ باشد و از کلاهبرداری گرفته تا سوءاستفاده از دختران جوان، در کارنامه این سایت‌ها ثبت شود! تا آنجا که محمدباقر پیش‌نمازی، معاون فرهنگی و تربیتی وزارت ورزش و جوانان چندی پیش اعلام کرد که «قرار است این مرکز به طور رسمی نظارت بر سایت‌ها و بنگاه‌های همسریابی نظارت کند زیرا مطابق تحقیق صورت گرفته توسط سازمان ملی جوانان به نظر می‌رسد تمایل به ازدواج اینترنتی روبه افزایش است و تعداد این سایت‌ها و مراکز همسریابی مجازی و اینترنتی در حال حاضر در کشور ما به 39 سایت می‌رسد.»

اقدامی که تا کنون نتیجه‌ای از آن عاید جوانان ایرانی نشده است و در بحبوحه افزایش آمار طلاق و کاهش ازدواج به گفته کارشناسان خانواده،«گزینش همسر از طریق سایت‌‌های همسریابی احتمال طلاق را در زندگی افزایش می‌دهد.» این در حالیست که نظارت بر محتوای سایت‌ها بر عهده کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه است که علاوه بر سایر نهادها نمایندگانی از قوه‌ قضائیه و وزارت ارشاد نیز در آن عضو هستند.

سایتی به اسم ازدواج به کام دوست‌یابی!

«جامعه مجازی به شما کمک می‌کند تا همسری مطابق معیارهای خود پیدا کنید!» این عبارتیست که بر صفحه اول سایت «ه» که یک سایت همسریابی است، نقش بسته. سایتی که به ادعای مدیرانش در وبگاه ساماندهی سایت‌های اینترنتی وزارت ارشاد به ثبت رسیده و در زمینه دوستیابی فعالیت نمی‌کند! اگرچه به گفته برخی از کاربران زن که عضو این سایت هستند، درج نام وزارت ارشاد سبب اعتماد آنها و عضویت در این سایت شده است اما حسین واعظیان مدیر روابط عمومی مرکز توسعه فن‌آوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال در گفت‌وگو با تهران امروز، ثبت سایت در سامانه مرکز توسعه فن‌آوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال را دلیلی بر اخذ مجوز نمی‌داند؛ چرا که ساز و کارهایی لازم است تا مجوزهای لازم از سوی این وزارت‌خانه به واجدین شرایط اعطا شود.

با اینکه عضویت در این سایت به صورت رایگان است اما برای آنکه اعضا بتوانند برای یکدیگر پیام شخصی بفرستند حداقل باید 7 هزارتومان به شماره حسابی که در سایت قید شده از طریق درگاه الکترونیکی بانک پرداخت کنند. به این ترتیب اعضا می‌توانند از طریق پیامک و پیام‌های شخصی با یکدیگر در ارتباط باشند. علی جوانی 27 ساله است که به عضویت این سایت در آمده است. او در گفت و گو با تهران امروز می‌گوید:«بعد از عضویتم در سایت افراد زیادی برایم پیام علاقه‌مندی فرستادند. خانم کارمندی که از همسرش جدا شده بود یا خانم دیگری هم بود که 58 ساله و دارای 2 پسر بود. با اینکه قرار است این سایت فقط برای ازدواج دائم باشد اما برخی خانم‌ها متقاضی ازدواج موقت یا حتی دوستی نیز هستند.»

او درباره رفتارهای خلاف شرعی که در این سایت رخ می‌دهد نیز ادامه می‌دهد:«فردی هست که با شناسه یک خانم عضو سایت شده بود. اینکه زن باشد یا مرد را خدا می‌داند که البته در این سایت هیچ نظارتی بر واقعی بودن شخصیت‌ها وجود ندارد. اما این خانم در ازای شارژ تلفن همراه حاضر بود با آقایان گفت‌وگو کند!»

سیمین،‌ 37 ساله که فوق لیسانس دارد، یکی دیگر از اعضای این سایت است. او البته با مشخصات واقعی‌اش عضو این سایت نشده است. سیمین به تهران امروز می‌گوید:«از همسرم جدا شده‌ام. موقعیت اجتماعی خوبی هم دارم اما در شرایطی هستم که که دلم می‌خواهد مجددا تشکیل خانواده بدهم. اطرافیانم آنطور که باید به فکرم نیستند. نمی‌توانم از دوست و آشنا بخواهم که مورد مناسبی را به من معرفی کنند؛ چون ممکن است فکر نادرستی درباره من داشته باشند.»

او ادامه می‌دهد:«دراین سایت پیام‌های متفاوتی دریافت کرده‌ام. از جمله پیام‌هایی که حاوی پیشنهاد نامشروع یا خلاف عرف بود. در این سایت شأن من حفظ نشده است اما در شرایط حاضر راه دیگری ندارم. هنوز امیدوارم فرد مورد نظرم را پیدا کنم.»

سهیل تنها 17 سال دارد. همین که از او علت عضویتش در این سایت را می‌پرسم، پقی می‌زند زیر خنده و می‌گوید:«خب در سایت خودم را 25ساله معرفی کرده‌ام. خوب است با بچه‌ها می‌خندیم! بعضی از خانم‌ها که باورشان می‌شود واقعا با آنها قصد ازدواج دارم!»

خلأ ‌قانونی، یک هشدار دیگر

حقوقدانان می‌گویند که منع قانونی برای راه اندازی سایتهای همسریابی وجود ندارد. پیش از این دکتر علی نجفی توانا گفته بود:«فعالیت سایت‌های همسریابی یک حرفه و شغل محسوب می‌شود و در صورت کسب مجوز از سوی نهادهای مربوطه هیچ منع قانونی برای فعالیت آنها وجود ندارد.»

این در حالیست که به گفته او:«موضوع همسریابی بحث ظریفی است و سوءاستفاده از آن باعث طبعات سنگین برای جوانان و خانواده‌ها می‌شود. در جامعه ما با توجه به اشتیاق جوانان به عضویت در شبکه‌های اجتماعی و دوست‌یابی، سایت‌های همسریابی هم با استقبال جوانان روبه‌رو شده است. اما متاسفانه درباره فرهنگ استفاده از این سایت‌ها کاری از سوی نهادهای مسئول صورت نگرفته است.»

حجت‌الاسلام حسن عموزادی قاضی دادگاه خانواده در این باره به تهران امروز می‌گوید:«از آنجا که هنوز برای طرح این مسئله که ازدواجی بر اساس اینترنت بوده است، در جامعه قبح دارد بسیاری از زوج‌هایی که برای طلاق مراجعه می‌کنند این موضوع را کتمان کرده و حتی وقت به پایان رسیدن یک زندگی مشترک هم نمی‌خواهند دیگران متوجه مبنای آشنایی آنها شوند.»

او تاکید می‌کند:«این ازدواج‌ها از ازدواج‌های خیابانی هم بدتر است. حداقل در ازدواج‌های خیابانی افراد واقعی هستند و از ابتدا یکدیگر را از نزدیک می‌بینند اما در ازدواج‌های اینترنتی وقتی علاقه‌ای شکل گرفت، یکدیگر را ملاقات می‌کنند و دختران بیشتر از نظر احساسی درگیر می‌شوند. دو طرف از یکدیگر و خانواده‌هایشان شناخت کافی ندارند و بعد از آنکه زیر یک سقف رفتند تازه می‌فهمند عشق کاذب یعنی چه!»

قاضی عموزادی ادامه می‌دهد:«از بین آنهایی که ازدواج اینترنتی داشته‌اند تنها عده کمی اعلام می‌کنند که مبنای آشنایی اینترنت بوده با این وجود ماهانه در همین شعبه‌ای که مشغول هستم، حدود سه پرونده طلاق در این خصوص دارم.»

احمد عبداللهی جامعه‌شناس اما فعالیت‌های سایت‌های همسریابی را مردود نمی‌داند. او معتقد است اگرچه این یک روش خارجی بوده اما می‌توان با مدیریت و نظارت صحیح آن را به روشی بومی مبدل کرد. او می‌گوید:«هیچ روشی در هیچ زمینه‌ای در دنیا وجود ندارد که تمامی آن منفعت باشد. در هر روشی درصدی نیز احتمال ضرر وجود دارد اما نمی‌توان به واسطه اینکه در کاری درصدی از ضرر وجو ددارد آن را به کلی رد کرد. بلکه باید از ابزارهایی کمک گرفت تا زیان وارده به حداقل برسد.»

عبداللهی می‌گوید:«ناگزیریم از اینکه بپذیریم تحت تاثیر پیشرفت‌های جهانی، تکنولوژی وارد کشور شده و بسیاری از ابزارهای قدیمی دیگر جوابگوی جوانان نیست. وقتی خلأ وجود داشته باشد تقاضا شدت می‌گیرد و به این ترتیب زمینه برای سوء استفاده‌ها مساعد می‌شود. به همین دلیل دولتمردان و به ویژه وزارت ورزش و جوانان باید در این زمینه چاره‌ای بیندیشند.»




موضوع مطلب :
جمعه 91 مرداد 20 :: 10:14 صبح :: نویسنده : دریچه نویس
olympic-medals-london-2012.pngشما فکر می‌کنید مدال‌های المپیک از چه چیزی ساخته شده‌اند؟ آیا مدال‌های طلا واقعاً از جنس طلا هستند؟

قبلاً در مدال‌ها، طلای جامد به کار می‌بردند، اما اکنون مدال‌های طلای المپیک از چیزهای دیگری ساخته شده‌اند. در اینجا نگاهی به ترکیب فلزی مدال‌های المپیک می‌اندازیم و اینکه چگونه در طول زمان تغییر کرده‌اند.

آخرین مدال طلای المپیک که واقعاً از طلا ساخته شده بود در سال 1912 جایزه داده شد. بنابراین اگر مدال‌های طلای المپیک طلا نیستند، پس چه هستند؟

ترکیب خاص و طراحی مدال‌های المپیک بوسیله گروه کمیته سازمان دهنده دهکده المپیک تعیین می‌شود. اگرچه، مطمئناً استانداردها باید رعایت شود:

*مدال‌های طلا و نقره دارای %92.5 نقره هستند.

*مدال‌های طلا باید با حداقل 6 گرم طلا پوشیده شوند.

*تمام مدال‌های المپیک باید حداقل 3 میلی‌متر ضخامت و حداقل 60 میلی‌متر قطر داشته باشند.

مدال‌های برنز از جنس برنز (یک آلیاژ از جنس مس و معمولاً قلع) هستند. این که نوشته شده مدال‌های طلا و نقره و برنز همیشه جایزه داده نشده، صحیح است. در بازی‌های سال 1896 المپیک، برنده‌هایی که مدال‌های نقره جایزه گرفته بودند (نفرهای دوم)، مدال‌های برنز دریافت کردند. برنده‌ها در المپیک 1900 یادگاری‌های پیروزی یا کاپ‌ها را به جای مدال دریافت کردند. رسم جایزه دادن مدال‌های برنز، نقره و طلا از المپیک 1904 شروع شد. بعد از المپیک 1912 برای مدال‌های طلا به جای طلای واقعی از نقره زراندود استفاده کردند.

اگرچه مدال طلای المپیک بیشتر از نقره ساخته شده تا طلا، مدال‌های طلایی وجود دارد که واقعاً از طلا هستند، همانند: مدال طلای کنگره و مدال جایزه نوبل.

قبل از سال 1980 مدال جایزه نوبل از 23 قیراط طلا ساخته شده بود. جدیداً مدال‌های جایزه نوبل از 18 قیراط طلای سبز پوشیده شده با 24 قیراط طلا تشکیل شده‌اند.




موضوع مطلب :
جمعه 91 مرداد 20 :: 10:11 صبح :: نویسنده : دریچه نویس

به گفته یک متخصص گوارش، سکسکه می‌تواند یکی از نشانه‌های سکته قلبی باشد.

دکتر محمدرضا زالی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس «سلامت»‌ خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، افزود: با این که سکسکه از علائم اختصاصی هیچ بیماری خاصی نیست اما سکسکه‌های ناگهانی می‌تواند یکی از نشانه‌های سکته قلبی، آلرژی و ریفلاکس معده و عصب فرنیک باشد.

وی درباره علت به وجود آمدن سکسکه، گفت: سکسکه ناشی از تحریک اعضا و اندام‌هایی است که در قسمت قفسه سینه قرار گرفته‌اند و مهم‌ترین آنها پرده دیافراگم، معده، مری و قلب است.

به گفته وی، شایع‌ترین علت سکسکه ناراحتی‌هایی است که به معده و مری وارد می‌شود و در راس این ناراحتی‌ها ریفلاکس و برگشت اسید معده است.

این متخصص گوارش با بیان اینکه سکسکه در همه افراد ظاهر می‌شود، افزود: سکسکه‌های ناگهانی در اثر خوردن دارو، غذای زیاد یا غذای ناسالم و اتصاع شدید معده به وجود می‌آید و سکسکه‌های مزمن و طولانی نیز بر اثر بی‌احتیاطی‌های غذایی ایجاد شده و تا مدت طولانی فرد را درگیر می‌کند.

وی در ادامه با اشاره به سکسکه‌های طولانی مدتی که گاها چندین ماه به طول می‌انجامد، افزود: در این موارد به دلیل تحریک سیستم اعصاب که از قسمت فوقانی معده و انتهای مری و پرده دیافراگم سرچشمه می‌گیرد به وجود می‌آید که گاهی التهابات مزمن یا همان بازگشت اسید است اما حالت تیک عصبی را در فرد ایجاد می‌کند که این تیک‌های عصبی فرد را به سکسکه می‌اندازد.

وی تاکید کرد: هر فردی که سکسکه می‌کند باید از نظر بیماری عضوی کاملا بررسی شود تا خلاف آن ثابت شود. در غیر این صورت ممکن است از یکی از نشانه‌های بیماری چشم‌پوشی کند.

دکتر زالی، نحوه درمان سکسکه را با توجه به علت آن در افراد مختلف متفاوت دانست و افزود: اگر فردی دچار بیماری قلبی است باید ابتدا بیماری قلبی خود را درمان کند و کسی که ناراحتی معده دارد باید به مداوای معده‌اش بپردازد. همچنین اگر پرده دیافراگم به علل مختلف مثل سینه پهلو، سرماخوردگی یا ورود ویروس به بدن دچار ضایعه‌ای شده باشد، برای درمان سکسکه باید ابتدا آن ضایعه را برطرف کند.

وی درباره نقش آلرژی‌های غذایی در ایجاد سکسکه، گفت: آلرژی به مواد غذایی مانند بیماری آسم و کهیر نیست و با آنها متفاوت است و به صورت تهوع، دل درد، برگشت اسید، سرفه، سکسکه، نفخ و اسهال ظاهر می‌شود.

وی افزود: در مورد سکسکه اگر علت یا بیماری خاصی را پیدا نکردیم، باید عامل تحریک‌کننده خارجی از جمله غذا را هم در نظر داشته باشیم، زیرا ممکن است فرد غذای سالمی را مصرف نکند و یا اینکه غذای خاصی به بدنش نسازد و در او سکسکه ایجاد کند.

به گفته وی، سویا، ماهی، میگو، شیر گاو، گندم و پسته شامی از جمله مواد خوراکی هستند که باعث بروز سکسکه در فرد می‌شود.

وی در خصوص ارتباط مشکوک عصبی و قطع سکسکه گفت: چون سکسکه بر اثر انتقال موج و تحریک اعصاب مختلف است، شوک عصبی باعث می‌شود از انتقال امواج از معده به مغز جلوگیری شده و تحولی در آن سیستم ایجاد شود و سکسکه فرد را قطع کند.




موضوع مطلب :
جمعه 91 مرداد 20 :: 10:10 صبح :: نویسنده : دریچه نویس
GetImage.aspx.jpegبه گفته دبیر کل بانک مرکزی در صورتی که اجازه تمدید استفاده از ایران‌چک داده نشود، بانک مرکزی انتشار اسکناس‌های 20 هزار تومانی را پیشنهاد خواهد داد. پیش از این اعلام شده بود که بانک مرکزی مهلت یک ساله برای جمع‌آوری ایران‌چک در امسال دارد.

محمود احمدی در گفت‌وگو با خبرنگار بانک و بیمه خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، در مورد وضعیت اسکناس در کشور عنوان کرد: در مورد بحث اسکناس ما خوشبختانه موفق شدیم ایران‌چک را برای امسال نگه داریم و درصدد هستیم برای اسکناس درشت‌تر یا ابقای ایران‌چک اقدام کنیم. موضوع تعداد اسکناس و مقدار آن گرچه مهم است اما اهمیت آن در جاهای دیگر است و برای جابه‌جایی و مسائل دیگر مدنظر قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: از سویی هم ما در بانکداری الکترونیکی درصدد توسعه هستیم که در این مورد اخیرا شبکه الکترونیکی پرداخت کارتی (شاپرک) راه‌اندازی شد که کمک بسیار بزرگی به توزیع شبکه POS کشور و استفاده مردم از سیستم POS به جای اسکناس می‌کند.

احمدی در پاسخ به این سوال که با روند فعلی آیا اسکناس درشت‌تر نخواهیم داشت؟ افزود: این موضوع بستگی به مسائلی دارد. ما پیشنهاد اسکناس درشت را سال‌هاست که مدنظر داریم اما با توجه به اینکه مجلس دستور نبود ایران‌چک را در دست داشت و صرفا برای امسال در بودجه پیش‌بینی شد که می‌توان از ایران‌چک بهره برد، اگر به سمت‌وسویی برویم که اجازه تمدید استفاده از ایران‌چک داده نشود، حتما باید سراغ اسکناس‌های درشت‌تر برویم.

دبیر کل بانک مرکزی در مورد پیشنهاد بانک مرکزی برای اسکناس جدید تایید کرد که اسکناس‌های 20 هزار تومانی مدنظر است.




موضوع مطلب :
جمعه 91 مرداد 20 :: 10:8 صبح :: نویسنده : دریچه نویس

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ‏

 

اللهمّ اجْعَلْ لی فیهِ الى مَرْضاتِکَ دلیلاً و لا تَجْعَل للشّیْطان فیهِ علیّ سَبیلاً واجْعَلِ الجَنّةِ لی منْزِلاً و مَقیلاً یا قاضی حَوائِجَ الطّالِبین

خدایا قرار بده برایم در آن به سوى خوشنودی‌هایت راهنمایى و قرار مده شیطان را در آن بر من راهى و قرار بده بهشت را برایم منزل و آسایشگاه اى برآورنده حاجت‌هاى جویندگان




موضوع مطلب :

فرزند یکی از سران فتنه گفته است که از طریق آقای «علی‌اکبر ن. ن» در حال پیگیری جدی به‌منظور انتقال محل زندگی پدرش به محله جماران است. 

به گزارش رجانیوز، «ح. ک» افزوده است که موضوع انتقال پدرش به جماران در اصل، طرح آقای «اکبر ه. ر» بود و او معتقد است که در صورت استقرار حاج آقا در جماران، امکان سر زدن افرادی مانند خود وی و «حسن. خ» به ایشان فراهم می‌شود و نیروهای امنیتی نیز نمی‌توانند مانع ملاقات چنین شخصیت‌هایی شوند. 

وی همچنین ادعا کرده است: آقای «علی‌اکبر ن. ن» خیلی متحول شده و از گذشته خود پشیمان است، در حدی که اکنون، راه نجات کشور را در بازگشت اصلاح‌طلبان به قدرت می‌داند. او آن‌قدر به ما نزدیک شده است که بسیاری از حرف‌های اصلاح‌طلبان را به‌عنوان راه‌حل‌های خودش مطرح می‌کند و حتی قرار است یک طرح چند مرحله‌ای را به‌عنوان راه نجات کشور ارائه دهد که قبول طرح «وحدت ملی» و بازگشت عزتمند اصلاح‌طلبان به صحنه سیاسی کشور از جمله بندهای این طرح است. 

گفتنی است فرزند دیگر فتنه‌گر مورد بحث، چند روز پیش در لندن اعلام کرد که پدرش یا باید به شمال تهران منتقل شود یا به زندان اوین.




موضوع مطلب :
پیوندها
لوگو
سیاسی ، اجتماعی ، اقتصادی ، فرهنگی و ...
آمار وبلاگ
  • بازدید امروز: 39
  • بازدید دیروز: 49
  • کل بازدیدها: 207378